Методична валіза

6 клас


ВСТУП


Урок №1

 

Тема: Пізнавальне значення світової літератури. Зображення в ній життя, побуту, звичаїв, світогляду, духовних і моральних цінностей різних народів світу.

Мета: формувати уявлення учнів про пізнавальне значення світової літератури, про зображення  в ній життя, побуту, звичаїв, світогляду, духовних і моральних  цінностей різних народів світу; розвивати пам’ять, увагу, навички монологічного мовлення;виховувати любов до книги, до читання.

Обладнання: додаток № 1  портрети письменників, поетів та їх книжок, які були прочитані школярами у 5 класі.
Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.
1. Вступне слово вчителя.
Сьогодні ви дізнаєтеся про національні особливості літератур народів світу. Ми поговоримо про пізнавальне значення світової літератури, про те, що в книжках ми багато дізнаємося про саме життя. Книги, як люди, змушують нас сумувати і радіти, плакати і сміятися ­– все, як у справжньому житті.
2. Виразне читання учнем вірша С.Я. Маршака  «Первое сентября».
(Привітання вчителя з Новим навчальним роком, з продовженням мандрівки у Світ літератури).
3. Бесіда за питаннями.

-       Хто автор вірша, який щойно прозвучав? Чи знайоме вам це ім’я? Що ви знаєте                             про нього, про його твори?

-       Які твори, вивчені в 5 класі, вам запам’яталися, чому?
-       Хто з письменників, чиї книжки ви читали влітку  та яких ми будемо вивчати в шостому класі, вам найбільше сподобався? Чим саме?
-       Спробуємо сформулювати визначення, що таке література?
-       Як ви гадаєте, яке  її значення в житті людини?
-       Ви любите читати?
-       Що б ви сказали своєму однолітку, хто не любить читати ( учні шукають аргументи за те, що читати, це корисно і цікаво )?

4. Обговорення висловлювання І. Франка.

Література… повинна бути робітницею на полі людського поступу… Вона громадить і описує факти щоденного життя, вважаючи тільки на правду…а заразом аналізує їх і робить з них виводи… сама ціль літератури – служити народові – вимагає, щоб вона була зрозумілою.
-       Як ви розумієте це висловлювання видатного українського письменника?
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота з підручником.
2. Слово учителя.
Отже, література має пізнавальне, виховне значення. Читаючи художній твір, люди отримують естетичну  насолоду.
3. Словникова робота.
Сьогодні на уроці ми зупинимося на пізнавальному значенні літератури. Знайдемо у тлумачному словнику значення слів «пізнавати», «пізнавальний».
Пізнавати  –  1) осягати розумом явища об’єктивної дійсності, одержувати істинне уявлення про кого-небудь, що-небудь;
                                   2) виявляти, бачити, впізнавати в кому-небудь, чому-небудь кого-небудь знайомого або щось знайоме.
    Пізнавальний  –  відображення в свідомості людини явищ реальної дійсності, їхньої суті.
4. Бесіда.
-       Що ми можемо пізнати, читаючи художню літературу? (Дізнаємося про життя, звичаї, світогляд, побут, духовні та моральні цінності різних народів.)
-       Що таке духовні й моральні цінності? Що ви знаєте про це з уроків етики?
 5. Слово вчителя (мандрівка картою світу) з елементами бесіди.
На цій карті, де лише зазначені найбільші міста, бачимо поряд із Києвом, Москвою, Нью-Йорком, Парижем, Делі мало кому відомий Уелен. За що йому така честь, маленькому населеному пункту, що розташований неподалік від мису Дєжнєва, який є крайньою східною точкою величезного Євроазійського материка. Він свідчить про те, що весь простір за ним аж до іншої крайньої точки на заході пройдений, освоєний людьми.
 В Уелені народився і виріс видатний чукотський письменник Юрій Ритхеу. Саме з книг цього письменника ми пізнаємо цей дивовижний  край – Чукотку.
Який він, край льодовиків, пронизливих вітрів, де живуть морські могутні кити, білі ведмеді, нерпи, баклани? Чи живуть там люди? Чи схожі вони на нас? Про що думають? Що вони вважають духовними цінностями?
Відповіді отримуємо відразу, читаючи книги Юрія Ритхеу. Ось одна з них «Сучасні легенди».

Ми дізнаємося, що на березі океану жила Нау, дівчина, що розуміла пташину, звірину мову, та й вони її добре знали і розуміли.«Нау чувствовала себя одновременно упругим ветром, зеленой травой и мокрой галькой, высоким облаком и синим бездонным небом…

Она никогда не смотрела на себя со стороны и не задумывалась, чем отличается от жителей земных нор, от гнездящихся в скалах, от ползающих в траве. Даже угрюмые черные камни были для Нау живыми и близкими. И ко всему, что она видела – живому, имеющему свой голос и свой крик, безмолвному, но движущемуся, и пребывающему в вечном покое, – она относилась одинаково ровно и спокойно». (С. 4 – 5). Безтурботною, веселою, життєрадісною була вона до тих пір, поки не прийшло до неї кохання. Незвичайне! Вона покохала кита – Реу. «А теперь что-то другое накатилось на нее. Будто она только что проснулась, и мгновение пробуждения затянулось, и она как бы заново видела небо, синее море, холмы с зелеными травянистыми склонами…
Теперь Нау бежала по тундре, упруго отталкиваясь от пружинящих кочек, она вдруг останавливалась и склонялась над крохотным голубым пятнышком цветка, словно осколком неба, упавшим с зенита. Голубой глазок качался на тонком зеленом стебельке, и Нау слышала пронзительный, уходящий вдаль звон…» (С. 6).
Ось як кохання внутрішньо змінило Нау.
А як змінився Реу?! «И вдруг она увидела необычное… Подумалось, что это просто видение ослепленных блеском воды глаз. Да, это был фонтан, в котором пробивалось солнечное сияние, и кит, приткнувшийся к берегу. Но, по мере того как Нау всматривалась в морского великана, он становился все призрачнее, как бы растворялся в облаке мельчайших капелек воды.
Нау моргнула несколько раз, чтобы рассмотреть кита. Но его не было.
Не было и фонтанчика с солнечной радугой. Вместо всего этого она увидела пенной оторочке прибоя человека.
Он стоял и смотрел на нее черными, как у нерпы, глазами…Человек сделал  шаг навстречу, и Нау показалось на миг, что за его плечами мелькнула радуга.» (с. 8).
Це були перші люди в цій пустельній землі. Реу зробив глибоку земляну нору, зверху з жердин, що підібрав на березі, зробив покрівлю, яку накрив дерном та сухою травою. Всередині житло вистелив шкурами диких тварин.Таким було перше житло перших людей.
Навесні Нау народила дітей – китинят, які, коли підросли, покинули батьків і відправились у відкрите море.
Потім народилися ще двоє хлопчиків, яким батько розповідав про їхніх старших братів:
Киты и люди – это один народ!
Соединившись, земля и море
Родили людей, чье пастбище –
Волны и пучина морская,
Торосы в зимнюю пору!
Волны морские, застыв,
Обратились в тундровые холмы,
Поросли травой, испещрились ягодой,
И все живое, что есть на  тундре,
Имеет братьев в волнах морских…
Киты и люди – один народ!
Мы – братья моря и земли!
И рождены для вечной дружбы. 
 Проходили роки, народжувались діти, але були вони людьми. Реу старішав і відчув поклик Вічності, зібрав він дітей своїх і сказав: «Мне скоро предстоит покинуть вас  навсегда. Как только рассеются тучи  и путь в ясное небо будет открыт, я отправлюсь в дальнюю дорогу… Но прежде чем уйти, я хочу поговорить с вами … Самое главное – никогда не забывайте, что у вас есть могущественные родичи в море. От них вы ведете свое происхождение, и каждый кит – это ваш родственник, родной ваш брат. Быть братом другому – это не значит внешне походить на него. Братство в другом. Когда вы поднимаетесь на высокие скалы над морем, у вершины вы видите каменные обломки, многие из которых напоминают человека. Не приходит же вам в голову называть их своими братьям и вести свое происхождение от холодного камня… Мы пришли на землю, потому что есть высшее проявление живого – Великая Любовь. Она сделала нас людьми, сделала меня человеком. И если вы будете любить друг друга, любить своих братьев, – вы всегда будете оставаться людьми… Любовь всесуща. Я думаю, что в этом мире мы не одиноки. В старинных преданиях китового племени говорится о таких, как я… Может, где-то есть другие Галечные косы, на которых стоят яранг и ваши братья ловят нерп, добывают моржей и поют песни о море… Ищите и умножайте себе братьев, потому что только в единении вы будете сильны…”
В этот год у берегов Галечной косы было необыкновенное скопление китов, словно каждый из них хотел попрощаться с родичем своим, уходящим сквозь облака. Они приближались к берегу, где в безмолвии сидел Реу. Иногда рядом садилась Нау, и оба они вспоминали молодость, когда на пустынном берегу Великая Любовь соединила кита и человека.
Реу думал о тех, кто оставался в море и на берегу после него. Что же, он не сетовал на судьбу. Наверное, он был счастлив, потому что именно ему выпало стать человеком, познать Великую Любовь, о которой говорилось в древних китовых легендах. И всем казалось, что случившееся с Реу могло происходить только в сказках… Значит, сказка – это правда, в которую иногда перестают верить…» (Цитування за книгою Рытхеу Юрий «Современные легенды» / Советский писатель).
6. Бесіда.
-       Про що ви дізнались з цього уривка?
-       А про те, як живуть сьогодні на Чукотці, чим займаються, як полюють, ви дізнаєтеся з подальших сторінок цієї книги або багатьох інших, в яких письменник відкрив світові таку віддалену від нас Чукотку. Ми побували на Півночі. А таких мандрівок ви можете здійснити чимало, завдячуючи книгам, які ви прочитали влітку.
-       Що ви дізналися нового з них?
-       Які уроки отримали, читаючи книжки влітку?
(Діти розповідають про книги, прочитані влітку, зазначаючи, що найбільш вразило, здивувало, не залишило байдужим.)
ІІІ. Домашнє завдання.
1.    Прочитати і переказати статтю підручника «Пізнавальне значення світової    літератури».


Підготувати усну розповідь про книгу. 

Система уроків за романом

Ф.М. Достоєвського «Злочин і кара»

Урок №1

Тема. Ф.М. Достоєвський – визначний російський письменник-мислитель. Філософсько-етичні засади та гуманістичний пафос його творів.
Мета: ознайомити учнів з основними фактами життєвого і творчого шляху письменника, які позначилися на його філософських поглядах; розвивати навички роботи з документальним матеріалом; пробуджувати пізнавальний інтерес до філософських поглядів письменника; виховувати почуття прекрасного у гармонії з етичними засадами людини.
Обладнання: портрет Ф.Достоєвського; виставка його творів; словник літературних термінів.
Тип уроку: комбінований з використанням інтерактивних технологій

Хід уроку

Гений титанический его – видеть,
словно в смертном поединке,
муки человечества всего
в детской, той невинно пролитой
слезинке

М.Дорізо

Слово вчителя.   Яскравий початок творчого шляху та не менш славне його завершення…Але на долю цього письменника, філософською та психологічною глибиною героїв якого захоплюється весь світ, випала непосильна для пересічної людини ноша. Йому вдалося пережити злети і падіння, він навіть пройшов через власну страту… Ім’я цієї людини – Федір Михайлович Достоєвський.
Робота з проблемними запитаннями:
-          Чому саме образ дитини стане в майбутньому для письменника мірилом людської совісті й святості?
(З дитинства він мав близького друга - брата Михайла. Хоч батьки і мали обмежені фінанси, одержав чудову освіту в приватному пансіоні, одному з кращих у Москві. Захоплювався В.Скоттом, знайомився з творами О.де Бальзака, Е.Т.А. Гофмана, любив поезію О.Пушкіна, В.Жуковського. Рано залишився без матері, відчув могутню духовну силу Євангелія. За одноосібним рішенням батька вступає до Головного інженерного училища, хоча зовсім не мріяв про кар’єру військового. У 18 років залишається круглим сиротою. За неофіційними даними деспотичний батько був убитий кріпаками власного маєтку. Можливо, саме у ці роки в уяві юнака вперше постає образ дитини  як мірило людської совісті та благоустрою суспільства. В основі – це євангельський образ. Пізніше, в романі “Злочин і кара”, він напише: “Діти – образ Христовий: “Сих єсть царствие божие”. Він повелів їх поважати й любити, вони майбутнє людства…”).

- Творча доля Ф.Достоєвського почалася феєрично, в руслі гоголівської школи. Яким було її продовження?
(У своїх спогадах А.Ф.Коні пише: “Бєлінський, - кричить йому Некрасов, який прийшов разом з Григоровичем, - новий Гоголь народився!” Справді, творча кар’єра молодого письменника розпочалася з цілковитого визнання його талановитої повісті “Бідні люди” в руслі гоголівських традицій. Проте участь у гуртку петрашевців, арешт, каторга, новий життєвий досвід, втілений у творах, свідчать про те, що він обрав власний шлях у літературі).
- Що стало причиною арешту Ф.Достоєвського? Якою ціною йому вдалося пережити свою “страту” і царську “милість”?

(Зближення з петрашевцями і недоносительство на своїх друзів по гуртку. Ціною важкої психологічної кризи, яка відкрила перед письменником глибинне розуміння життя).

Робота в малих групах з архівними матеріалами.
(Матеріали додаються)

¨     Ознайомившись з матеріалами та обговоривши їх, учні мають дати відповіді на запитання:
-          Яким перед нами постає Ф.Достоєвський з документальних матеріалів?
-          Чому він був визнаний вкрай небезпечним для влади?
-          Які деталі в документах здалися вам особливо цікавими?

¨      Евристична бесіда за проблемним запитанням:
-          в чому суть філософських поглядів письменника, художньо розкритих у його творах?
(Увірував у світову гармонію, засновану на християнській моралі).

¨                       Доповіді та повідомлення 2-3- учнів на тему: “Моє розуміння морально-філософських поглядів Ф.М.Достоєвського, відбитих у романі “злочин і кара”.

Домашнє завдання: виписати визначення понять “філософський роман”, “морально-психологічний роман”, “поліфонізм”, опрацювати зміст І частини роману “Злочин і кара”, дібравши цитатний матеріал до характеристики головного героя.
До уроку №1

Документ перший.

III відділення особистої його Імператорської величності канцелярії Г.Майору С.Петербурзького 22 квітня 1849 року жандармського дивізіону №675 Чудинову

"Згідно з повідомленням його Величності, наказую Вашому Високоблагородію завтра о четвертій годині ранку арештувати відставного інженера - поручика і літератора Федора Михайловича Достоєвського... У цьому разі ви повинні виявити якнайсуворішу пильність, щоб з паперів Достоєвського нічого не було приховано...
Якщо під час вилучення паперів і книг Достоєвського він буде наполягати, що деякі з них належать будь-якій іншій особі, то не звертати на те уваги і їх також вилучити.
За покладеного на вас доручення ви зобов'язані виявити якнайсуворішу пильність і обережність під особисту вашу відповідальність..."




Генерал-ад 'ютант граф Орлов.


До уроку №1

Документ другий


"Відставного поручика Достоєвського ...позбавити всіх прав стану і заслати на каторжну роботу в фортецях на вісім років".



Висновок генерал-аудитора.




Резолюція Миколи І: "На чотири роки, а потім рядовим ".



До уроку №1


Документ третій.

 Вирок.


"Військовий суд вважає підсудного Достоєвського винним у тому, що він отримав в березні місяці цього року із Москви від дворянина Плещєєва (підсудного) копію злочинного листа в зібраннях: спочатку у підсудного Дурова, потім у підсудного Петрашевського...Достоєвський був у підсудного Спєшнєва під час читання обурливого твору поручика Григорьєва під назвою "Солдатська бесіда''. Військовий суд присудив: відставного інженера-поручика Достоєвського за недоносительство про розповсюдження злочинного листа Бєлінського про релігію і владу та зловмисного твору поручика Григорьєва позбавити чину, всіх прав стану і розстріляти".


До уроку №1


Документ четвертий.

З листа Ф.М.Достоєвського брату.


"Брате, любий, друже мій! Все вирішено! Я засуджений до чотирилітніх робіт у фортецях (здається Оренбурзькій) і потім рядові. Сьогодні, 22 грудня, нас відвезли на Семенівський плац. Там всім нам прочитали смертний вирок, дали прикластися до хреста, переламали над головою шпаги і влаштували наш передсмертний туалет (білі сорочки). Потім трьох поставили до стовпа для виконання страти. Викликали по троє, отож я був у другій черзі, а жити мені залишилось не більше хвилини. Я згадав тебе, брате, всіх твоїх, в останню хвилину ти, тільки один ти, був на думці в мене, я тут тільки дізнався, як люблю тебе, брате мій милий! Я також встиг обняти Плещеєва, Дурова, які були поруч, і попрощатися з ними. Нарешті, вдарили відбій. Прив'язаними до стовпа, привели назад і нам прочитали, що його імператорська величність дарує нам життя. Потім відбулись справжні вироки".


До уроку №1

Документ п'ятий.

Статевий список.
…Федір Достоєвський, 28 років.

Зовнішні прикмети і недоліки: обличчя - чисте, біле, очі - карі, ніс звичайний, волосся - світло-русе, на чолі, під лівою бровою невеликий шрам.

Якої статури: міцної.

З якої губернії родом і кому належить: колишній відставний поручик.

Коли поставлені на роботу: 1850, січня 23.

За що засуджені на роботу: за участь в злочинних задумах, розповсюдження листа літератора Бєлінського, сповненого зухвалими висловами проти православної церкви і верховної влади та замах разом з іншими: поширював твори проти уряду.

Яку отримали при засланні на роботу кару: позбавлений всіх прав стану.

На який термін заслані на роботу: на каторжну роботу у фортецях на чотири роки, з призначенням потім на службу рядовим.

Якого віросповідання: православного.

Чи знають грамоту, ремесла: чорнороб; грамоту знають.

Омський комендант
Полковник Граве
Про державних і політичних злочинців,
які знаходяться в Омській фортеці
на каторжній роботі другого розряду


Червень 19-го дня, 1850

1 коментар:

  1. Скільки всього цікавого можна почерпнути з Ваших уроків!!! Як добре, що є у кого вчитися))))

    ВідповістиВидалити